Monday, July 23, 2012

Waktu berbuka puasa di atas kapal terbang!!!

Tak pernah terjadi pada diri yg jahil ini waktu berbuka berada di awangan...al kisahnya semalam terjadi lah peristiwa itu...maka ada la kekonfiusan bagi diri yg hina ini...mana nak tau waktu berbuka dah masuk ke belum kan??? Tau la masuk maghrib masuk la waktu berbuka...ada ke azan kat atas tu?? Ekkk pulak..matahari tenggelam?? Nampak cam dah gelap so??? (˘_˘")

Jam menunjukkan 735malam...pakcik sebelah aku dah bukak kotak kurma...siap nak share dgn aku serta org sebelah dia...dia masukkan kurma dalam mulut..aku pun mula nak baca doa...mulakan berbuka dgn air mineral je...kurma tak bawak la pulak kan...nak amik kurma dia segan plak...kenyang dengan sebotol air mineral...dalam kul 745pm anak kapal annouce sudah masuk waktu berbuka puasa utk muslim..aku??? Terkebil2 pandang org sebelah...

Sorang mamat bajet tau berkata " kat atas ni kita waktu lain bla bla bla" dalam hati aku kenapa td kau tgk org bagi kurma kau tak ckp apa pun dah kau tau..ko tgk org sebelah kau makan kau tak ckp apa pun..bila annoucement dibuat baru kau bagitau "bla bla bla"...pakcik depan aku pun dgn yakin, takpe kita musafir, kita yakin kat luar dah gelap...semua seisi kapal terdiam..pakcik sebelah aku mungkin rasa bersalah..niat share kurma bertukar menjadi perkara mcm ni... astaghfirullahalazim...bukan disengajakan..sesungguhnya aku insan jahil :(

P/s  niat aku nak awalkan berbuka puasa, sekali mmg awal benor aku berbuka :(

BACA SINI

Yours Truly,
-karbie-
.

5 comments:

AyueJean said...

Sepatutnya orang yang tau tu, bagitau la.....
Ni diamkan pulak....

Karbie said...

tu la kan ayu :( dah tau jeling2 je tak ckp apa pun...bukan semua org tau mcm dia...sob sob

Zara Dchiemara said...

ala Na...org tu pon sbnrya xtau..jadi tau sbb p.cik buah kurma tu la hahhaah

mrsRons said...

so conclusion bleh makan ke tidak sebenarnya?

Karbie said...

Tok leh la klu ado mentari lg gak....tp caro nok tgk mentari tu tok reti la...napok supo gelap dos..
http://manaratulhuda.blogspot.com/2011/08/hukum-qhada-puasa-seorang-yang-tersilap.html