Wednesday, July 31, 2013

Halimah dan bag kertas

Dek kerana banyak sgt balang berisi biskut raya kat rumah maka kakak aku suruh aku bawak datang office...bg kat officemate n cleaner...masa aku bg kat officemate pun mereka dah suka..inikan pulak cleaner...


Aku : Halimah, nanti ambil bag kat atas meja saya tu ye..utk awak..

Halimah: Baik kak..'sambil tersenyum simpul melulu kearah bag kertas yg aku maksudkan'

H: Semua ni ya kak?? terima kasih banyak2...'senyum dan terus tersenyum'

A: 'senyum lihat telatah halimah'

Sambil sapu sampah dan lap meja halimah terintai intai isi dalam bag kertas tu...dibelek satu persatu..sambil tersenyum..berkali kali diucap terima kasih padaku...ceria wajahnya...lawak pun ada aku tgk...habis je buat keje cepat2 dia rangkul bag kertas tu bwk keluar sambil tersenyum simpul..lawak betik la kau ni halimah..

'terima kasih kak, banyaknya kakak bagi' 


Bila pemberian yg tak seberapa...tapi penghargaannya... pada raut wajah dimuka... hilang kata tak perlu bicara.. tiada kata dapat digambarkan....penuh keihlasan...kesian...saat kita campak makanan..yg tak menepati selera dan tidak berkenan...mereka memerlukan kawan...tolong hentikan..menghina makanan....tinggalkan..itu yg diajarkan bukan...

Apa isi bag kertas tu?? biskut raya murahan..ya murah saja...so paham pahamlah apa rasanya...sepeket kurma yg kering dan hilang rasanya..setin potongan nenas...ya itu saja...tp senyumannya seperti peroleh permata...apa yg kamu rasa?? ;)

Bukan aku menghina makanan itu kerna harganya dan rasanya...cuma..baru aku sedar...saat aku tidak menyukainya...masih ramai yg memerlukannya...sungguh, aku lupa alpa semoga tidak pernah hilang rasa cinta sesama manusia antara kita..biarpun siapa dia.. ya dia hanya seorang cleaner :')



No comments: