Saturday, March 29, 2014

Jadikan ini sahamku

Ya Allah...aku tahu dosaku menuggunung tinggi..hari ini...izinkan aku menjadi daie..mengajak berbuat kebaikan walau aku masih berbuat kemungkaran...pimpin daku bukakan pintu hidayahku robb...aku juga mahu menjadi pejuang agamaMu..


Sudah lanjut usia baru terdetik dijiwa...mahu menjadi hamalatul quran..tp sayang banyak masa sudah aku siakan...waktu muda yang aku hancurkan dengan kelalaian dan keseronokan...dulu kalamnya yg sudah lama aku tinggalkan kini baru ku mula utk membukaa dan membacanya dalam rangkak seperti kura kura :')


Allah itu maha mendengar aku bukan al hafiz tapi diberi peluang utk 'bersama' mereka seaaat dua sudah mencukupi untuk membersihkan hati yg sudah lama mati...ya Allah bantu kami jadikan ini bekalan kami 'nanti'...


Buat 'kamu' semoga Allah sahaja membalasnya..semoga ini saham akhirat kalian...sungguh aku hanya perantaraan...segalanya antara kamu dan tuhan..sekadar menyampaikan untuk dikongsikan semoga beroleh kebaikan...jangan pernah takut untuk memberi nescaya tak akan pernah papa mereka yg tangannya sering menghulur...


Anak anak ini mungkin tidak punya sesiapa..anak anak ini mungkin tidak punya harta...anak anak ini mungkin kurang kasih sayangnya...tetapi anak anak ini ada al quran didada mereka..anak anak ini sering berbicara dengan tuhan melalui kalamNya..semoga anak anak ini akan terus menjadi pejuang agama ♥♥


P.s: Andai dimusnahkan seluruh mashaf al quran di atas muka bumi, hanya sekelip mata akan terlahir semula mashaf al quran dari hamalatul quran seperti mereka..ya, mereka penyimpan kalamullah...mereka penyelamat kalamullah..jgn ditanya saat mereka datang dan 'meminta'...mereka hanya ingin sama sama libatkan kita untuk sama sama beroleh syurga...ayuh tukar persepsi kita kepada mereka..aku juga dulunya leka sering buruk sangka ;')




Tak seperti biasa

Ohoooo...sangat terkesan dijiwa...andai ini lambaian terakhir buat yang tercinta...langkah keselamatan yg dulunya aku buat deekkk...hari ini aku mula melihatnya...tanganku mengagau life vest dibawah tempat duduk penumpang...hati kecil ku terdetik jika benar berlaku kecelakaan betul ke lofe vest ni boleh gelembung bila disentap pita...


Pandanganku kemudian beralih ke bahagian sayap kapal...takut takut berapi jugak macam yg berlaku sebelumnya...rancak fikiranku berputar kebarangkalian demi kebarangkalian bermain di minda...cuba lelapkan mata..aku tangguhkan seketika...takut takut ini terakhir kalinya...alhamdulillah kalau peringatan ini mengingatkan aku bukan terus melalaikan aku...


P.s: biasanya naik je flt aku terus berdengkur sblm ia berada diawan...aku tak pernah baca panduan keselamatan dlm flt...biasanya fon aku sudah dimatikan jrg aku buat flight mode mcm hari ni...aku jugak tak pernah amik gambar atas flt..ini smua pertama kalinya semoga bukan terakhir kalinya ;)




Tuesday, March 25, 2014

24.03.14

PM umumakan MH370 ended in Hindi Ocean...
Bapa saudaraku telah kembali ke rahmatullah jam 9.00 malam...
529 penyokong morsi dijatuhi hukuman gantung
Ini semua aturan tuhan..cukup mengelirukan...kerna ceteknya akal fikiran manusia...
Robb bantu kamu hadapi semua ini..
Robb tabahkan hati kami
Robb satukan hati hati kami untuk terus berada di jalanMu
Robb pimpin kami
Amin


Thursday, March 13, 2014

Kasih seorang bapa

Berpanas berhujan duk pancing ikan..hari ni bapak aku pancing ikan tp dapat udang...aku selaku anak durhaka pun masuk jarum suh pancing banyak banyak lagi supaya aku balik hujung bulan ni bleh melahap semua kat aku sorang...hahahahha...



Ni la aktiviti mak bapak aku lepas semayang subuh mereka pun berkelana mencari rezeki...rezeki tu kadang2 diorang bawak balik..kadang2 bagi kat org sekitar tu...




Tuesday, March 4, 2014

Jahilnya kita

Ok ni ada satu cerita yg menarik perhatian saya...ambil iktibar la walau tak kena kat kita pun kan

 .......................................................................................................................................................
Dalam satu surau disebuah kampung...


Satu hari ada imam dari daerah lain datang utk jadi imam kat surau tu..pagi jumaat imam tu dalam rakaat pertama lepas fatihah baca la surah sajaddah...lepas ayat ke 15 imam pun sujud sajadah...makmum belakang pun pelik awat imam terus sujud tak rukuk dulu..tak pelah diorng pun ikut je la imam sujud...pastu imam pun bangun la sambung ayat ke 16 sampai habis kan..makmum pun makin pelik..awat rakaat kedua imam tak baca fatihah..makmum pun bersuara 'fatihah fatihah'...imam dalam hati fatihah apa plak kan..


Lepas je imam bagi salam..makmum yang 'bijakpandai' pun tny la..kenapa imam semayang subuh 3 rakaat?? Kenapa imam tak rukuk? Kenapa imam tak baca fatihah rakaat kedua?...imam pun ngangaaa...terpegun dengan 'kebijaksanaan' ahli surau tu...imam pun jawab 'aku sujud sejadah la bahlol'....


Tu la kisah makmum mangkuk hayun yg tak paham agama tp sombong..Kena tau la skit skit pasal agama jgn la jahil sangat n tunjuk kita bagus...jgn tunjuk kita pandai kalau ilmu tak seberapa...org suh p mengaji tak mau..pastu nak tunjuk pandai...kan dah terserlah kebodohan ;)


Aku pun kalau tak sekolah asrama dulu mmg haramjadah tak tau apa tu sujud sejadah kan..nasib pernah duk hostel dulu...tau la jugak apa tu sujud sejadah..apa tu solat sunat tasbih..apa itu masbuq...habis skolah satu apa pun tak praktik ;p



Aku suka ayat UAI...'belajar bukan main tinggi, ada master PhD.. bila org tanya apa maksud doa yg dibaca masa duduk antara dua sujud pun tak tau..padahal duk baca doa tu puluh2 tahun dah..bila mati sama je mcm tanam anjing mampus..satu apa pun tak tahu'...pedasss woooi..lepas aku dengar ceramah dia terus p beli buku makna bacaan dalam solat..hahahhaha..terkesannn woiiii..benda simple pun tak tahu..tunggang tunggik saje ;p