Tuesday, March 4, 2014

Jahilnya kita

Ok ni ada satu cerita yg menarik perhatian saya...ambil iktibar la walau tak kena kat kita pun kan

 .......................................................................................................................................................
Dalam satu surau disebuah kampung...


Satu hari ada imam dari daerah lain datang utk jadi imam kat surau tu..pagi jumaat imam tu dalam rakaat pertama lepas fatihah baca la surah sajaddah...lepas ayat ke 15 imam pun sujud sajadah...makmum belakang pun pelik awat imam terus sujud tak rukuk dulu..tak pelah diorng pun ikut je la imam sujud...pastu imam pun bangun la sambung ayat ke 16 sampai habis kan..makmum pun makin pelik..awat rakaat kedua imam tak baca fatihah..makmum pun bersuara 'fatihah fatihah'...imam dalam hati fatihah apa plak kan..


Lepas je imam bagi salam..makmum yang 'bijakpandai' pun tny la..kenapa imam semayang subuh 3 rakaat?? Kenapa imam tak rukuk? Kenapa imam tak baca fatihah rakaat kedua?...imam pun ngangaaa...terpegun dengan 'kebijaksanaan' ahli surau tu...imam pun jawab 'aku sujud sejadah la bahlol'....


Tu la kisah makmum mangkuk hayun yg tak paham agama tp sombong..Kena tau la skit skit pasal agama jgn la jahil sangat n tunjuk kita bagus...jgn tunjuk kita pandai kalau ilmu tak seberapa...org suh p mengaji tak mau..pastu nak tunjuk pandai...kan dah terserlah kebodohan ;)


Aku pun kalau tak sekolah asrama dulu mmg haramjadah tak tau apa tu sujud sejadah kan..nasib pernah duk hostel dulu...tau la jugak apa tu sujud sejadah..apa tu solat sunat tasbih..apa itu masbuq...habis skolah satu apa pun tak praktik ;p



Aku suka ayat UAI...'belajar bukan main tinggi, ada master PhD.. bila org tanya apa maksud doa yg dibaca masa duduk antara dua sujud pun tak tau..padahal duk baca doa tu puluh2 tahun dah..bila mati sama je mcm tanam anjing mampus..satu apa pun tak tahu'...pedasss woooi..lepas aku dengar ceramah dia terus p beli buku makna bacaan dalam solat..hahahhaha..terkesannn woiiii..benda simple pun tak tahu..tunggang tunggik saje ;p


No comments: